A szociodráma team legutóbbi csoportján felmerült a kérdés, hogy érdemes lehet- e szociodramatikusan feldolgozni, értelmezni szupervíziós célból olyan típuskonfliktusokat, amelyek egy-egy intézményben dolgozó segítő foglalkozásúak körében időről időre előkerülnek.
A probléma feltárására kísérleti célból egyetlen eszközt, a hátsó hang technikáját használtuk. A célunk az volt, hogy kiderüljön, fel tudjuk-e dolgozni a többször előforduló, azaz típusesetet szociodramatikusan anélkül, hogy bárki abba a helyzetbe kerülne, hogy a nyilvánosság előtt coming outolnia kelljen, azaz elmondania, hogy ő személyesen milyen módon kapcsolódik az adott problémához. A munka során az alábbi módszert dolgoztuk ki:
1. A visszatérő probléma ismertetése, a konfliktus szereplőinek székekkel való színre vitele.
2. A székek elhelyezése jelölheti a szereplők egymáshoz való viszonyát (székek háttal, közelebb vagy távolabb egymástól stb.)
3. A szupervízió vezetője arra kéri a jelenlévőket, hogy a székek mögé állva (semmiképpen nem beleülve!) a hátsó hang szabályai szerint mondják ki azokat az érzéseket, gondolatokat, ami a szék által jelölt konfliktusrésztvevőben lehet. A vezető arra törekszik, hogy minél több hátsó hang gyűljön össze minden szék (=pozíció) mögött.
4. Amikor elfogytak az ötletek, akkor a vezető arra kéri a résztvevőket, hogy az ő pozíciójukat jelölő szék mögött hangosítsanak ki olyan gondolatokat, amelyek megnyugtatóak, segítőek, előre vivőek. Tehát ezen a ponton a fókuszban lévő segítői pozíciónak segít a csoport.
5. Ezúttal a segítő hátsó hangokata adó csoporttagok nem mennek vissza a helyükre, hanem a szék mögött állva maradnak.
6. A vezető felajánlja a résztvevőknek, hogy most beülhetnek a székbe, és meghallgathatják a hangokat, és annak alapján kimondhatják a saját érzéseiket, ötleteiket, gondolatikat.
7. A vezető törekszik arra, hogy minél többen üljenek be a székbe, és tapasztalják meg a szituációt.
8. Amikor valaki végighallgatta a székből a hátsó hangokat, és kimondta, amit szeretett volna, a vezető megkérdezi, hogy mire volna itt és most szüksége. (pl. hogyan rendezné át a színt)
Az módszert 2017. április 11-én 14.00 és 16.00 között, az MPE termében dolgoztuk ki. (vezette: F.B. és B.Á.)